خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/07/06 - 18:30
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : بین الملل
کریمی فیروزجایی در کمیسیون مشارکت بریکس:

نفی یکجانبه گرایی و تقویت مشارکت در مناسبات تجاری عزم قاطع جمهوری اسلامی ایران است

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی بر عزم قاطع کشورمان برای تقویت همکاری‌های اقتصادی با اعضای این اتحادیه تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، علی کریمی فیروزجایی  در جلسه کمیسیون مشارکت بریکس در ژوهانسبورگ با اشاره به ظرفیت ها و حجم گسترده امکانات و توانایی های اعضای بریکس برای ارتقای مناسبات تجاری چند جانبه، گفت: وجود اشتراکات فرهنگی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آفریقایی و سایر کشورهای عضو بریکس به ویژه در زمینه فناوری های نوین، ظرفیت های اقتصادی و منابع سرشار انرژی زمینه ارتقای همکاری های چندجانبه را برای تقویت ارتباطات زیرساختی در چارچوب تعاملات بین المللی دوچندان کرده است.



نماینده مردم بابل در مجلس، اظهار کرد: طی یکسال گذشته در چارچوب هماهنگی های چندجانبه حجم مناسبات و ارتباطات اقتصادی و حجم مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آفریقایی دوبرابر افزایش یافته است. افزایش مبادلات تجارت آزاد با کشورهای عضو گروه بریکس نیز در چارچوب سیاست های کلان جمهوری اسلامی ایران و دولت سیزدهم قرار دارد که بستر چندجانبه گرایی را برای تقویت ظرفیت های اثربخش فرهنگی و اقتصادی فراهم‌ آورده است.











کریمی فیروزجایی


کریمی فیروزجایی همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران در راستای تقویت همکاری های چند جانبه آمادگی دارد پس از ژانویه ۲۰۲۴ که روند پیوستن آن به گروه بریکس تکمیل خواهد شد، در چارچوب همگرایی ظرفیت های همکاری های اقتصادی و تجاری خود را با اعضای این گروه قوی در عرصه تعاملات بین المللی ارتقاء بخشد و در این زمینه هیچ گونه محدودیتی ندارد.



عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی آمادگی دارند هرگونه موانع احتمالی را در چارچوب سیاست ها و همکاری های گسترده فی مابین را با تصویب قوانین و مقررات برطرف و راه های اعتلای توان کشورمان در زمینه ارتباطات اقتصادی با گروه بریکس را هموار سازند.



وی تصریح کرد: چندجانبه گرایی در مناسبات بین‌المللی و به ویژه ارتقای همکاری های اقتصادی اصل محوری در نظم آینده جهانی بر مبنای نیازها و ارتباطات است که سلطه جویی و انحصارگرایی قدرت های خودبرتر بین جایی در آن نخواهد داشت.



کریمی فیروزجایی افزود: هم افزایی و مشارکت فعالانه در کاهش مشکلات فرهنگی و اقتصادی دکترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را شامل می شود./



پایان پیام

  • کد خبر : 368985
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار